RIDER PAMPASAN PENYAKIT KRITIKAL DI AWAL STAGE HANYA DI AIA PUBLIC TAKAFUL - Prubsn Takaful Agent Prubsn Takaful Agent: RIDER PAMPASAN PENYAKIT KRITIKAL DI AWAL STAGE HANYA DI AIA PUBLIC TAKAFUL

21 November 2017

RIDER PAMPASAN PENYAKIT KRITIKAL DI AWAL STAGE HANYA DI AIA PUBLIC TAKAFUL


PAMPASAN PENYAKIT KRITIKAL DI AWAL STAGE HANYA DI AIA PUBLIC TAKAFUL


Rider Medikal Kad : 
Pelan Penyakit Kritikal Takaful : 


Dalam kebanyakkan polisi untuk penyakit kritikal / critical illness, pampasan hanya dibayar pada tahap 3 @ 4 sahaja (Stage 3 @ 4).

Sekiranya seseorang pemegan polisi didiagnos mengidap kanser pada tahap 1(stage 1), pemegang polisi tidak akan menerima apa-apa pampasan memandangkan keadaan sakit tersebut tidak memenuhi syarat-syarat polisi penyakit kritikal.


Memandangkan belanja paling perlu untuk meneruskan hidup adalah pada peringkat awal penyakit kritikal, Takaful telah memperkenalkan pelan 95 Early Critical Illness. Pelan ini boleh di dapati dalam bentuk Standalone atau pun dalam bentuk Rider kepada pelan Unlimited Medical Card .


Dengan Pelan ini juga, anda boleh mendapatkan belanja tambahan jika memerlukan wang perbelanjaan rawatan penyakit kritikal dari peringkat awal lagi.


Kelebihan Pelan 95 Early Payout Critical Illness  ini :


Faedah-faedah akan di bayar mengikut 3 tahap keparahan yang berlainan:

Keparahan Ringan (Low Severity)
Faedah akan dibayar apabila Orang Dilindungi menjalani pembedahan yang dilindungi atau bila didiagnoskan menghidap penyakit kritikal tahap Keparahan Ringan.

Bayaran = 30% daripada Jumlah Asas Perlindungan.

Keparahan Sederhana  (Medium Severity)
Faedah akan dibayar apabila Orang Dilindungi menjalani pembedahan yang dilindungi atau bila didiagnoskan menghidap penyakit kritikal tahap Keparahan Sederhana.

Bayaran = 60% daripada Jumlah Asas Perlindungan.

Keparahan Serius  (High Severity)
Faedah akan dibayar apabila Orang Dilindungi menjalani pembedahan yang dilindungi atau bila didiagnoskan menghidap penyakit kritikal tahap Keparahan Serius.

Bayaran = 100% daripada Jumlah Asas Perlindungan.

Faedah-Faedah lain :

1)Faedah tambahan sebanyak 20% daripada Jumlah Dilindungi akan dibayar apabila Orang Dilindungi
didiagnos dengan Penyakit Berkaitan Diabetis.

2) Faedah tambahan ini tidak akan mengurangkan pembayaran Jumlah Dilindungi. Tiada lagi faedah yang akan dibayar di bawah Penyakit Berkaitan Diabetis sebaik sahaja Jumlah Dilindungi telah dibayar 100%.

3)Tempoh Menunggu tidak dikenakan di antara tuntutan.

4) Caruman yang dibayar melalui pelan ini boleh melayakkan anda untuk pelepasan cukai peribadi di mana ia tertakluk
kepada keputusan akhir oleh Lembaga Hasil Dalam Negeri.


Soalan PENTING! Apa Beza ECI ni dengan Medical Card?


Ramai juga yang masih rasa keliru dan bertanya "Apa beza antara perlindungan penyakit kritikal dan perlindungan perubatan (Medical Card)" ?

Medical Card : Bila anda masuk hospital, segala perbelanjaan perubatan anda ditanggung syarikat takaful/insurance. Tak kisah lah masuk hospital sebab accident ke, sebab sakit influenza ke atau sebab penyakit kritikal . Anda tak perlu risau, Your hospitalization bill is taken care off!

Medical card menjelaskan kos rawatan disebabkan kemasukan hospital dengan kemudahan "Guarantee Letter". Payment will be made directly to hospital.

Critical Illness Policy : Memberi Pampasan (bergantung kepada sum assured)  apabila disahkan mengidap penyakit kritikal. Satu bayaran lump sum akan diberikan kepada polisi holder. Critical illness policy adalah umpama ATM Machine yang memberikan wang apabila disahkan mengidap penyakit kritikal.

Realiti kehidupan, apabila seseorang disahkan mengidap penyakit kritikal contohnya "coronary artery by-pass surgery", pesakit masih perlu bekerja untuk mencari nafkah dan membayar perbelanjaan seperti biasa. Tapi dalam banyak kes, pesakit perlu berehat beberapa bulan dan tidak dapat bekerja.

Bila tidak bekerja, gaji pun tiada. (Kalau cuti sakit melebihi 3 bulan syarikat tidak akan membayar gaji. melebihi 6 bulan, syarikat boleh decide utk terminate pekerja)   This is where Critical Illness policy come into picture. While you take care of your health, let Critical illness policy take care of your regular expenses!

So, it is very important to ensure you have sufficient amount of critical illness coverage.

Lebih PERFECT 10 kalau anda ada:
Unlimited lifetime limit medical card + ECI!

1 comment:

  1. Wowwww hebat! Copy paste hasil kerja saya utk kepentingan sendiri. Hello, hasil kerja saya dgn usaha saya sendiri melalui proses training, pengalaman, menggunakan minda yang allah swt kasi, mengolah ayat saya sendiri. senang lenang ciplak. Tak ada usaha langsung. Hentikan lah mencuri hasil kerja orang lain. Berkat ke?

    ReplyDelete

Prubsn Takaful Agent © . Designed by MaisarahSidi.com